Микола Конон – відомий кавовий спеціаліст, який не тільки працює на одній з найбільших ростерій України, але і який є автором цікавого кавового стартапу під назвою Темна Конячка. Ми
поспілкувалися з Миколою про створення Темної Конячки і про те, як розвинути у себе здатність відчувати смаки в каві.
1. Розкажіть, будь ласка, про ваш досвід роботи. Коли і за яких обставин ви почали займатись кавою?
Мій досвід роботи – це 8 років у сфері кави. Я починав з бариста і зараз є засновником та власником освітнього проекту Темна Конячка. Мій шлях почався з того, що я працював за професією кухар-кондитер — на роботі я зустрівся з кавомашиною і у нас стався match. Ми закохались і я почав шукати шляхи розвитку у цій сфері. Я переїхав з рідного Кривого Рогу в Київ в пошуках розвитку та кавових знань. Бо на той момент просто піти повчитись десь було важко, оскільки вартість навчання була більшою за мою місячну зарплатню в Кривому Розі, тож я став шукати компанії, де я зміг би вчитись. На той момент це були 2 компанії, які набирали людей і саме писали в описах вакансій, що вони надають навчання. Одна з цих компаній була Gemini і я влаштувався туди на роботу ще в кінці 2015 року. І так це закрутилось – спочатку я був бариста, потім помічник обсмажчика, потім обсмажчик, потім фахівець з контролю якості. Зараз я є керівником навчального центру Gemini, а також є власником бренду Темна Конячка.
2. Як у вас народилась ідея Темної конячки і чи вона реалізувалась саме так, як ви і планували, чи вона зазнала деяких змін з моменту старту?
Ідея Темної Конячки народилась з моєї болі, з якою я переїхав в Київ – відсутність доступного навчання для Бариста на той момент. У 2020 році я почав активно вчитись і у мене з'явилась ідея створити бренд доступного навчання для бариста. Перед початком повномасштабного вторгнення я організовував івенти «Знайомство з кавою» — на яких показував людям, що важливо розвиватись, розвивати свої навички.
Назва «Темна Конячка» з'явилась таким чином: у 2019 році я був маловідомим в кавовій сфері і виграв один з кавових батлів. При нагородженні мене представили так "переможець, темна конячка цього змагання — Микола Конон".
3. Я не щодня заходжу в інстаграм, але коли заходжу, то в 99,9% випадках бачу інформацію про якісь активності від вас. Ви взагалі спите хоч колись? Розкажіть в цілому, як часто відбуваються ваші лекції, скільки в середньому буває слухачів, а може у вас є статистика, скільки баристів пройшли у вас навчання?
Так, я сплю , іноді
Ми влаштовуємо дуже багато івентів щоб побільше збирати донатів на ЗСУ. Дуже хочеться бути корисним нашій державі. Поки я не є військовослужбовцем, намагаюсь знаходячись на своєму місці робити щось для перемоги.
2-3 рази на місяць відбуваються групові відкриті навчання і 3-4 індивідуальних навчання. На групові відкриті лекції я намагаюсь брати до 8 людей. Доступні курси дуже потрібні для нашої сфери, яка дуже швидко розвивається.
Ми маємо розвиватись та перевести професію бариста з професії, котра є типу "підпрацьовочкою на літо" у кайфову професію, яка може бути повноцінною та на все життя. Для цього треба змінити в головах бариста думку про тимчасовість цієї роботи і коли вони змінять свою думку і почнуть себе цінувати, тоді зможуть адекватно розмовляти з роботодавцями про зарплату. Тому що наразі така ситуація: бариста приходить попрацювати на літо, роботодавець це бачить і думає "Навіщо гарно оплачувати роботу чувака, який прийшов на 3 місяці?" Бо через 3 місяці прийде ще один на підробіток на осінь, бо не вийшов на стипендію, наприклад і треба працювати. Це має змінитись і робота баристою повинна стати повноцінною та стабільною.
4. Я інколи чую від людей, що вони кажуть, що не відчувають профілі смаків, які заявлені на упаковці і інколи вони через це засмучуються, або відчувають себе обманутими, бо там написано "груша" та "сидр", а вони відчувають просто запах "кави". Тож, що ви можете їм порадити в такому випадку?
Можу навести гарний приклад – це ось коли ви в метро заходите і бачите багато людей, але ви не знаєте їх імен і для того, щоб ви дізнались їх імена, вам треба за ними познайомитись. Тож, якщо ви в своєму житті не пили хоч раз сидр, то ви його ніде не знайдете. Якщо ви ніколи не їли манго, маракуйю, папайю, чистий чорний шоколад, чи ще щось, то ви ніколи не зможете відчути їх в каві. Моя порада – збагачуйте свій смаковий досвід! Їжте їжу усвідомлено, звертайте увагу на те, що кладете собі до рота. Чим більш уважно ви будете їсти, тим багатшим буде ваш смаковий досвід і тим легше вам буде знаходити ті прекрасні смакові ноти, які ми як професіонали, пишемо на упаковці.
І ще одна невелика порада колегам: не заганяйтеся з описами, пишіть те, що відчувається найяскравіше, тоді не буде цього конфлікту з людьми.
5. З якими стереотипами або упередженнями щодо кави ви стикалися протягом всього часу своєї роботи і які з них вдалось побороти, а які так і залишились досі?
Багато стереотипів. Дуже гарний приклад стереотипу та його зламу можна прослідкувати по історіі Фелікса Безрука та розчинної кави.
Також ще був буквально 1,5 роки тому стереотип про дріп-каву, що мовляв, воно взагалі не треба, бо є воронка, V-шка (прим. мається на увазі метод заварювання пуровер). А зараз вже у більшості компаній є дріп-кава і вона доволі гарно продається. Тож, стереотип зламано, бо розфасована мелена кава – це зручно і може бути смачно.
Таких стереотипів буде ще багато. Ми ще побачимо як кавові ґіки варять американо у себе в кав'ярнях і змагаються, у кого американо він смачнішим.
6. Як війна вплинула на вашу роботу? Що ви планували на 2022 рік і чи вдалося здійснити щось із задуманого?
У мене був план на 2022 рік максимально активно пушити кавове навчання Темної конячки. Я поїхав в турне з лекцією "Знайомство з кавою" і дуже активні були 1,5 місяці в 2022 році. Починаючи з січня у нас було багато лекцій, на які приходило 15-20 людей, з ними було дуже прикольно тусити.
На 11 березня я планував і була готова афіша, анонсувати ми планували його 27 лютого, потужний Каптестинг з Конячкою і гарним призовим фондом. Але трапилось те, що трапилось. І десь через півроку після повномасштабного я знайшов сили і зрозумів, як можна мої амбіції скерувати у правильне русло і зібрався з товаришами і нарешті ми почали організовувати івенти. Особлива подяка за це Ніно Музиці, за її терпіння, за її потужну допомогу і потужну участь в організації івентів. Також дякую Віктору Білоущенко, дякую Владу Дударю і Владу Громенко. Це було дуже потужно! Дуже вдячний їм всім за спільну організацію.
Хочеться щоб про Темну Конячку та її місію дізналось якомога більше людей. Але в цілому все йде так як треба. З відставанням на півроку, але по плану. Не так, як у путіна, але ми вміємо відчувати потребу і підлаштовуватися під реалії і бути корисними на своєму міцсі.
7. Поділіться, будь ласка, планами на майбутнє. Які питання для вас є пріоритетними? І як плануєте святкувати перемогу?
Я хотів би зробити з Темної Конячки не просто український освітній бренд, а міжнародний бренд доступного кавового навчання. Я рухаюсь саме в цю сторону і в майбутньому ви побачите англомовні версії моїх наборів і їх можна буде побачити в Європі і на інших континентах.
Перемогу поки не планую святкувати, бо поки немає перемоги, то немає можливості святкувати і немає можливості планувати святкування. Давайте спочатку переможемо, а потім будемо говорити про святкування.
Пріоритетним для мене є питання волонтерської діяльності. Поки я не мобілізований, я волонтерю. Коли буде мій час мобілізуватись, я піду. Бо ми всі маємо розуміти, що 90% чоловічого населення так чи інакше будуть задіяні в цій війні. Ми маємо зараз боротися до кінця, боротися до перемоги аби наші діти жили у вільний Україні.
Щиро дякуємо Миколі за діалог і бажаємо здійснення всіх планів та процвітання!
Інстаграм сторінка Темної конячки