aee55db7-2aa9-441b-a42c-8c1cbc072b88.jpg

Кавовий ринок України вже рік спостерігає за зростанням цін на каву, і масштаби росту вражають. Настав момент, коли всі учасники ринку вимушені переглянути ціни на продукт у сторону збільшення. Подорожчання кави буде найбільшим за останні роки. Минулі подорожчання в Україні 2008, 2012, 2014 років були зумовлені ослабленням гривні відносно американського долара, який є основною розрахунковою валютою за каву. Цього разу дорожчає сировина, тож це стосується ціноформування на кавові продукти у всьому світі.

Динаміка цін​

Ціни на комерційну каву формуються на кавових біржах і рахуються в американських доларах за фунт (0,454 г). Пів року тому ціна за фунт арабіки складала $1,3, на сьогодні - $2,5, і це ще не кінець. За останні 50 років ми бачили найвищу і найнижчу ціну. Рекордно висока вартість арабіки у $3,19 зафіксована 18 квітня 1977 року, а падіння - до $0,45 8 жовтня 2001 року. Падіння цін, хоча й радує споживачів, - справжня біда для виробників. Фермери залежать від майбутніх врожаїв, на які потрібне фінансування від продажів. З низькими цінами на каву перспективи не райдужні.

Такі перепади стимулюють деяких виробників замінити кавові дерева на інші рослини, або ж знизити якість виробництва, наприклад, продати врожай необробленим.
coffee-prices-historical-chart-data-2021-11-30-macrotrends.png


Останні пів року ціни на комерційну каву стабільно зростали, починаючи з найбільшого виробника арабіки й кави взагалі – Бразилії. Потім підтяглися інші країни, що входять у п’ятірку найбільших виробників кави – Колумбія, Індонезія, Індія, тож ціни на арабіку будуть й надалі рости, а обсмажчики вимушені будуть підняти ціну за смажену каву мінімум на 50% найближчим часом.

Індія та Індонезія планують замінити частину плантацій арабіки на робусту, а В’єтнам, основний постачальник робусти, планує збільшити виробництво кави на 30%. Очікуємо збільшення об’єму робусти і сумішей з робустою від комерційних виробників, що раніше пропонували в основному арабіку.

Ось приклад зміни ціни за кілограм в Україні на прикладі бразильського Сантоса – арабіки комерційного рівня. На початку року обсмажчики купували цю каву приблизно по $4 за кг, а сьогодні доводиться купувати по $7 – на 75% дорожче!

За останній рік ціна за миту арабіку з Колумбії за показниками Нью-Йоркської біржі, виросла з $1,7 до $3 за фунт, а в прайсах українських поставників зеленої кави – з 5,5 до 8 доларів за кілограм.

Причини подорожчання​

Метеорологічні умови​

Першою про підвищення цін заявила Бразилія, де плантації постраждали від несприятливих погодних умов, яких не траплялося останні 90 років. Спочатку врожай і дерева накрили морози, що згубні для кавового дерева. Арабіка, наприклад, перестає давати плоди, якщо кілька днів температура падає до 15 градусів. Морози просто вбивають дерево разом з врожаєм. Морожені плоди вже не годяться до обробки.
IK7FFW6JPZM4FMAMKAT2AYQ6EI.jpg

Мало бразильцям було морозів, відразу за ними вдарила така засуха, яка востаннє фіксувалася у 30-х роках минулого століття. Звичайно, після такого комбо, щоб відновити врожаї, в окремих районах знадобиться не менше семи років, протягом котрих Бразилія вироблятиме значно менше кави, ніж є попит. Тож ціни на найдешевшу колись (вже ні) арабіку зростатимуть і надалі.

Менш руйнівними, проте критичними для цьогорічних врожаїв, стали погодні умови в Колумбії та Індії. Завелика кількість опадів значно зменшила врожай і погіршила загальну якість, отже кількість кави експортної якості значно нижча за попит. Індійські фермери планують замінити частину арабіки на робусту, дерево, що більш врожайне і стійке до катаклізмів. У Колумбії ж заборонено вирощувати робусту, тож вихід – дійсно підняти ціни у довгостроковій перспективі, щоб мати змогу відновити постраждалі плантації.

Пандемія​

Передвісниками підвищення цін стала пандемія і закриті кордони. Основну частину врожаю у Бразилії збирають жителі сусідніх країн, що приїжджають на заробітки. Закриті кордони, жорсткий локдаун і пандемія взагалі зробили своєчасний збір врожаю 2020 року неможливим.

Це також є причиною значного подорожчання логістичних послуг. Основна маса кави доставляється морем у контейнерах. Вантажні транспортні компанії мають гостру нестачу робітників і контейнерів, тому підняли вартість перевезень втричі з Південної Америки до Північної, і вдвічі до Європи.

Доставка, навіть якщо знайшлися бажаючі перевезти каву, часто затримується на кілька місяців. Затримки у два чи три місяці зараз – буденне явище, що теж здорожчує собівартість кави та впливає на якість.

Економічні проблеми в деяких країнах переростають в політичні, що теж затримує, ба навіть внеможливлює поставки кави з певних країн. Наприклад, зараз схожа ситуація з Ефіопією – через політичну ситуацію в країні заблокований експорт кави, на яку в Україні дуже великий попит, тому доводиться шукати заміну.

Також найближчим часом не слід чекати на каву з Нікарагуа через політичні причини (уряд Нікарагуа офіційно визнав півострів Крим у складі РФ, тому відносини, в тому числі і як з поставником кави, наразі перервано).

Супутні товари​

Фермери обіцяють значне подорожчання не лише комерційної кави, а й продуктів рівня преміум і особливий (спешелті). Крім вищевказаних причин, зросли ціни на речовини, що використовують на плантаціях. Це добрива, гербіциди, фунгіциди, інсектициди, що забезпечують стабільні та високі врожаї. До речі, вартість цих хімікатів становить до 20% від вартості кави, а подорожчали вони у п’ять разів! Для спешелті теж використовують хімічні й органічні речовини, що відповідають певним вимогам.

Підвищення цін спостерігається в усіх сферах, що стосуються життя всіх, хто задіяні у кавовій промисловості. Логістика, продукти, сировина, послуги – все, на що вплинула економічна криза через пандемію.

Компанії-гіганти типу Nestle вже попередили своїх представників у країнах про подорожчання своєї продукції для кінцевих споживачів, що якраз, головним чином, і складається з бразильської та колумбійської арабіки. Вони також є основними клієнтами на закупку врожаїв у ягоді, тобто необроблених.

Як утримати нижчу ціну?
З початку подорожчання пройшло досить часу, поки в Україні почали підіймати ціни на готовий продукт. Перший крок деяких постачальників – викуп сток-лотів. Сток-лот – це партія кави, що знаходиться на складі довгий час (навіть кілька років), має нижчу якість, тому коштує значно дешевше. За інформацією джерел, попит на сток-лоти значно виріс. Їх пропонують замість позицій, що подорожчали, або навіть змішують з кавою вищої якості.

Другий крок – заміна певного відсотка арабіки робустою, що, хоча теж зросла в ціні через зниження експорту з В’єтнаму (основного виробника робусти), проте не так суттєво. Робуста займає зараз 40% усього виробництва кави на планеті, і є значно дешевшою за арабіку. На сьогодні вартість зеленої робусти у прайсах вітчизняних постачальників варіюється від $3,5 до $4,5 за кг (за останні пів року ціна зросла в середньому на $1).

По суті, підіймати ціни потрібно було заздалегідь, щоб мати кошти на придбання сировини за новими цінами. Істина в тому, що, якщо ваша кава не подорожчає найближчим часом, є висока ймовірність того, що ви споживаєте продукт значно нижчої якості, що може також становити загрозу здоров’ю.

Прогнози виробництва і якості​

Згідно з даними статистики споживання Міжнародної кавової організації (International Coffee Organisation) попит на каву зростає щороку. Україна спожила на 3% більше кави у 2020 році, ніж у 2019, а от як відреагують споживачі на нові ціни, можу припустити з власного досвіду. Спершу йде спад, поки люди й організації звикають до нових цін, й починають купувати більше кави в пакунках, потім споживання повертається на колишній рівень. Наприклад, після подорожчання 2008 року найпопулярнішим напоєм став американо – великий напій за ціною малого. Цього разу, певне, може зрости популярність фільтрової кави (батч-брю), що дешевша у приготуванні за еспресо, але смачна і якісна.

Підвищення вартості кави стимулює виробництво. Тож об’єми, скоріше за все, будуть зростати, навіть у Бразилії, проте якість може знизитися. Великі компанії заради економії будуть купувати врожай щойно з дерева, необроблений, і обробляти самостійно, а це знижує якість кінцевого продукту на всіх етапах. Виробники, таким чином, теж економлять на процесингу й логістиці, потребують менших витрат при зборі врожаю, тому менше зусиль і клопотів, більше гарантій заробітку.

У сфері особливої кави якість буде зростати й надалі, як і вартість сировини. Звичайно, не на 100%, як комерційна, проте реальний прогноз – 30-50% від ціни 2020 року.
Споживання кави зростає значною мірою коштом молоді віком 18-30 років, що надають перевагу споживанню кави у кав’ярнях. А от люди старшого віку частину кави готують вдома чи в офісі і є клієнтами на каву у пачках. Обсмажчикам і кав’ярням слід би звернути увагу на кінцевих споживачів як потенційних клієнтів на каву в пакунках та обладнання для домашнього приготування. Це буде дуже актуально у найближчі місяці.

Як споживачам зекономити на каві?​

Чи варто відмовитись від кави зовсім? Звичайно ж, ні! Кава поліпшує настрій, сприяє соціалізації, просто смачна. Проте можна замінити лате на порцію фільтрової кави, що, як правило, гривень на десять дешевша від молочного напою, а також корисніша.

Можна придбати пакунок кави й споживати вдома або на роботі. Пакунка кави 250 г вистачає приблизно на 25 порцій, що значно дешевше за 25 напоїв у кав’ярні. До того ж, можна таким чином перейти на якіснішу каву і за менші гроші смакувати кращий продукт.

Якщо ви звикли випивати велику кількість еспресо, хоча б частково замініть на фільтрову каву. Ви отримаєте більший об’єм, довше питимете і вдовольните “кавову спрагу” на довший час.

Чого не варто робити – переходити на нижчу якість (і нижчу вартість). Ви отримаєте більше гірких речовин, меншу харчову цінність, бідніший смак і менше задоволення. У найгірших випадках – ще й токсини грибка, що загрожують здоров’ю і не знищуються під час обсмажки.

Підтримайте вашу улюблену кав’ярню, що продовжить готувати якісну каву, хай за вищою ціною, проте з не меншим задоволенням для вас, любих клієнтів!

Автор: Марина Пензій