Мрія відкрити свій власний заклад у мене була вже дуже давно, також у мене вже є не 1 рік досвіду роботи з кавою, певна база клієнтів, є партнери, де я купую фільтри, чи пакетики, та і, власне, зелену каву для обсмаження. Тобто, є абсолютно все для старту. Все, окрім грошей.

photo_2024-05-18_19-28-58.jpg



Спочатку я хотіла розпочати краудфандингову кампанію, типу як на платформі Kickstarter, але вона теж потребуює вкладення грошей, оскільки ти маєш за пару десятків секунд переконати абсолютно незнайомих людей інвестувати в себе, в свій бізнес, то, звісно, все має бути ідеально: ідеальне відео, ідеальні фото, ідеальний текст, а це все теж мають робити професіонали своєї справи. Але у мене не було грошей навіть на це.


Тоді я дізналась про державну грантову програму, де можна одержати 150, або 250 тисяч гривень на відкриття. Власне, на неї я і подалась.


Ще трохи розкажу про грантові програми в цілому, оскільки теж не один місяць присвятила вивченню цього питання.


Грант - це кошти, які можна одержати на розвиток свого проекту, стартапу, бізнесу, чи наукової ідеї, він є безповоротним, але одержувач має звітувати про витрачені кошти.

Інколи грантові програми супроводжуються навчанням, або менторською підтримкою.


Грантові програми бувають такими, що діють на постійній основі (як от ця від держави), а також такими, які діють циклічно. В основному раз на рік, а то і рідше. Тож величезний плюс державної програми у тому, що якщо у вас щось не вийшло зробити зараз, то ви можете виправити помилки та податись наступного місяця.


Але безперечним плюсом тих програм, які є закордонними, то це сума гранту, часто це вони є більшими вдвічі, або втричі за те, що дає держава.


Одним з недоліків державної програми є те що ці гроші треба повертати! Повертати треба за рахунок сплачених податків і у випадку, якщо у вас щось піде не так, то ви мусите повернути всю суму грошей назад!


Плюсом державної програми є те що вам навіть не обов’язково бути вже зареєстрованим ФОП-ом аби подаватись на грант. Я, наприклад, не була, а зареєструвала ФОП вже тоді, коли отримала. повідомлення, що мій бізнес-план погодили.


Отже, тепер по етапах:
  1. Треба зайти на сайт Дії і скачати форму, яку ви будете заповнювати​
Форма не те, щоби дуже складна, але краще найняти бухгалтера в частині, де треба порахувати податки. Мені відхиляли бізнес-план тричі, допоки бухгалтерка не порахувала все належним чином. Тож аби не повторювати мою помилку - шукайте бухгалтера.
  1. Державна служба зайнятості призначає вам онлайн співбесіду.​
На цій співбесіді в Zoom вам задають різні питання - від загальних, наприклад, чому ви вирішили зайнятися цим бізнесом, до конкретних - як і чому ви порахували ту чи іншу витрату?

Я думаю, що якщо у вас так само горить вогник в очах і серці як у мене, то ця співбесіда - це буде найлегшим з етапів.
  1. Приходить сповіщення про отримання гранту на імейл.​
Після цього необхідно буде відкрити ФОП та звернутись до Ощадбанку для відкриття грантового рахунку. Варто не відкладати ці питання, оскільки рахунок в Ощаді відкривається не за 1 день, а інший банк вибрати неможливо. Тож, якомога швидше треба почати все робити. І так, майте на увазі, що Ощадбанк не працює під час повітряних тривог.


Зарахування коштів на грантовий рахунок зазвичай триває ще десь протягом місяця. За цей час я активно шукала приміщення і знайшла.


Також нюансом є те, що фактично, вам треба або вже вести діяльність, або просто покласти певну суму грошей на ваш рахунок, бо за утримання рахунку Ощаді, треба буде платити 500 грн щомісяця, поки ви не використаєте грантові кошти, а також 200 грн щомісяця за утримання вашого ФОП рахунку.


Також треба буде ще заплатити банку комісію в розмірі 0,01% за кожну транзакцію з вашого грантового рахунку. Наприклад, ви купили меблі на 20 тис грн, то ще 0,01% від цієї суми банк візьме в якості комісії.


Ще дам кілька порад щодо заповнення бізнес-плану.


Пункти щодо витрат грантових коштів вам необхідно буде писати якомога загальніше, оскільки потім необхідно буде мати рахунки саме на те, що ви прописали у своєму бізнес-плані. Наприклад, краще написати слово “Кавомолка” замість “Coffee grinder Mazzer”, бо тоді вам треба буде купувати лише Mazzer, а ніяку іншу ТМ вказати не можна. Я ж допустила помилку і написала “Стелаж для кави”, бо мені здавалося, що комісія має розуміти, навіщо мені стелажі. Але проблема полягає в тому, що тепер важко знайти виробника, чи продавця стелажів, який погодиться виписати рахунок саме на “стелажі для кави”, а не просто писати так, як у них зазначається в номенклатурі.


Ще також будьте готові, що не можна купувати товар дешевше суми, яку ви вказали в декларації. Треба шукати саме на цю суму товар, або шукати такого продавця, який зможе прийняти оплату з різних рахунків - частково з грантових коштів, і частково з ваших особистих. Наприклад, ви хочете придбати стіл і, наприклад, в бізнес-плані ви вказали, що вам треба на нього 5000 грн, але стіл, який вам підходить, коштує 6000 грн. Тож, вам треба попросити продавця виписати рахунок на 5000, а ще 1000 заплатити як передоплату зі свого особистого рахунку.


Грантові кошти необхідно реалізувати протягом 6 місяців і протягом цього ж періоду вам необхідно взяти на роботу людину (якщо ви подаєтесь на 150 тис грн), або 2 людини, якщо ви подаєтесь на 250 тис грн.

І обов’язково ці люди мають спочатку стати на облік до Центру зайнятості, а тільки потім ви їх працевлаштовуєте.


Здається, це все, що найголовніше.


Зараз я знаходжусь на етапі ремонту, сьогодні дизайнер мені віддав дизайн-проект мого закладу. Про подальші зміни буду згодом доповнювати в коментарях.

Але якщо у вас є запитання, то залишайте їх тут)​