Доволі часто, приблизно раз на тиждень, хтось із підписників мені присилає фотографію упаковки кави і запитує "Що можете сказати про цю каву? Яка кава в середині? Вона хороша, чи ні?".
У мене є досвід роботи з кавою, а саме обсмаження та продаж, але, звісно, я не можу знати про всі ростерії та торгові марки і, звісно, упаковка існує не тільки як тара для кави, але і як інструкція, проте з комерційною кавою все не так просто. В цьому дописі розбираємось, чим відрізняється упаковка комерційної та спешалті кави.
Повертаючись до питання з попереднього абзацу, то я зазвичай відповідаю, що абсолютно не знаю нічого про каву в цій упаковці. Чому так? Бо переважно присилають фотографії комерційної кави, яка насправді нічого не каже про саму каву.
Отже порівняльна характеристика упаковок комерційної та спешалті кави.
У мене є досвід роботи з кавою, а саме обсмаження та продаж, але, звісно, я не можу знати про всі ростерії та торгові марки і, звісно, упаковка існує не тільки як тара для кави, але і як інструкція, проте з комерційною кавою все не так просто. В цьому дописі розбираємось, чим відрізняється упаковка комерційної та спешалті кави.
Повертаючись до питання з попереднього абзацу, то я зазвичай відповідаю, що абсолютно не знаю нічого про каву в цій упаковці. Чому так? Бо переважно присилають фотографії комерційної кави, яка насправді нічого не каже про саму каву.
Отже порівняльна характеристика упаковок комерційної та спешалті кави.
- Логотип та назва. Зазвичай на комерційній каві логотип і назва ТМ займає центральне місце, це найкрупніший напис на упаковці. Трохи менший – назва суміші.
В спешалті каві, вцілому теж так, але інколи назва самої кави, а не ТМ переважає в розмірі.
Це не добре, і не погано, просто так є і, загалом, це правило для будь-яких продуктів. Але є одне але! Назви сумішей (бо переважно це суміші) комерційної кави теж нічого не говорять нам про вміст упаковки! Зазвичай це просто красиве слово/фраза. Просто назва, яка ніяким чином не характеризує каву, а просто існує.
В спешалті каві назвою є або країна походження + регіон, або країна/регіон походження + різновид, або регіон походження + ферма. Вцілому правила для назв спешалті кави такі ж, як і правила назв у виноробстві. Якщо ж це суміш, то допускається якась вигадана назва, на кшталт як назви комерційної кави.
Назва спешалті кави дає змогу нам дізнатися більше про каву. Просто можна пошукати в інтернеті цю назву і дуже часто можна потрапити безпосередньо на сайт фермерського господарства, де можна подивитись фотографії та дізнатися інші цікаві факти. Тобто діє принцип простежуваності. В комерційній каві цього немає.
2. Колір упаковки. Для комерційної кави колір упаковки це чи не єдине, за чим ви можете відрізнити одну упаковку від іншої однієї і тієї ж ТМ.
Для категорії спешалті кави таке не дуже характерно. Бо там або однакові упаковки для всіх сортів, або відрізняються лише стікери, а можуть бути і кольорові упаковки, залежно від країни походження, або чи це суміш, чи кава одного походження.
Проблема з кольором упаковок полягає у тому, що люди часто намагаються надати якісь характеристики каві, відповідно до кольору упаковки, наприклад, вважати, що кава в золотистій упаковці краща, або елітніша, чи якісніша, ніж в білій. Або що в чорній упаковці міцніша, ніж в червоній. Це, звісно, лише припущення і за якими саме критеріями ТМ комерційної кави обирає кольори упаковок, знають лише вони. Але наголошую ще раз, що колір упаковки нічого не каже про смак, якість, або походження кави.
В спешалті каві назвою є або країна походження + регіон, або країна/регіон походження + різновид, або регіон походження + ферма. Вцілому правила для назв спешалті кави такі ж, як і правила назв у виноробстві. Якщо ж це суміш, то допускається якась вигадана назва, на кшталт як назви комерційної кави.
Назва спешалті кави дає змогу нам дізнатися більше про каву. Просто можна пошукати в інтернеті цю назву і дуже часто можна потрапити безпосередньо на сайт фермерського господарства, де можна подивитись фотографії та дізнатися інші цікаві факти. Тобто діє принцип простежуваності. В комерційній каві цього немає.
2. Колір упаковки. Для комерційної кави колір упаковки це чи не єдине, за чим ви можете відрізнити одну упаковку від іншої однієї і тієї ж ТМ.
Для категорії спешалті кави таке не дуже характерно. Бо там або однакові упаковки для всіх сортів, або відрізняються лише стікери, а можуть бути і кольорові упаковки, залежно від країни походження, або чи це суміш, чи кава одного походження.
Проблема з кольором упаковок полягає у тому, що люди часто намагаються надати якісь характеристики каві, відповідно до кольору упаковки, наприклад, вважати, що кава в золотистій упаковці краща, або елітніша, чи якісніша, ніж в білій. Або що в чорній упаковці міцніша, ніж в червоній. Це, звісно, лише припущення і за якими саме критеріями ТМ комерційної кави обирає кольори упаковок, знають лише вони. Але наголошую ще раз, що колір упаковки нічого не каже про смак, якість, або походження кави.
3. Інформація на упаковці.
За цим пунктом дуже часто комерційна кава переважає суттєво в плані кількості тексту, бо, часто треба написати все, що вимагає закон про маркування продуктів харчування, також це все перекласти на 2, або більше мов, ще може залишитись місце для якоїсь легенди про створення цієї суміші, або загальні фрази про те, що кава свіжа, ароматна, бадьорить, має неповторний смак, тривалий післясмак та таке подібне. Плюс часто пишуть рекомендації по заварюванню.
З категорією спешалті кави трохи інакше. Інформацією на упаковці є саме те, що стосується безпосередньо цієї кави. Назва регіону, назва фермерського господарства, або кооперативу, чи мийної станції, назва ботанічних різновидів, назва методу обробки, висота проростання над рівнем моря, смако-ароматичний профіль і можливо ще якась додаткова коротка інформація про ферму, або щось цікаве про регіон, або метод обробки, іноді оцінки.
З категорією спешалті кави трохи інакше. Інформацією на упаковці є саме те, що стосується безпосередньо цієї кави. Назва регіону, назва фермерського господарства, або кооперативу, чи мийної станції, назва ботанічних різновидів, назва методу обробки, висота проростання над рівнем моря, смако-ароматичний профіль і можливо ще якась додаткова коротка інформація про ферму, або щось цікаве про регіон, або метод обробки, іноді оцінки.
Різниця між цими двома упаковками колосальна. Бо саме тут закладається інформація про каву, яка в середині. І в комерційній упаковці власне про каву не написано нічого! Тобто, це все загальне і ніяким чином не стосується вмісту упаковки. Ви можете навіть побачити, що у рекомендаціях до заварювання є декілька методів приготування (якщо кава подрібнена), але проблема полягає у тому, що ступінь подрібнення для цих всіх методів абсолютно різна! Тож під час купівлі подрібненої комерційної кави ви не тільки не знаєте, звідки вона походить, але і навіть не знаєте для якого методу вона подрібнена.
Перевага спешалті кави у чіткій інформації на упаковці про саму каву, а також, якщо ви купуєте подрібнену, то магазин, або ростерія подрібнює персонально для вас і під ваш метод заварювання.
Перевага спешалті кави у чіткій інформації на упаковці про саму каву, а також, якщо ви купуєте подрібнену, то магазин, або ростерія подрібнює персонально для вас і під ваш метод заварювання.
4. Інформація про склад кави.
Дуже часто люди орієнтуються на напис "Арабіка 100%" і ви дійсно зможете побачити такий напис на упаковці комерційної кави.
В спешалті каві зазвичай вся кава – це арабіка, якщо вам треба робуста, то це буде обов'язково вказано на упаковці, якщо ж це суміш 2-х видів, то зазвичай вказують скільки відсотків припадає на арабіку і скільки на робусту.
В спешалті каві зазвичай вся кава – це арабіка, якщо вам треба робуста, то це буде обов'язково вказано на упаковці, якщо ж це суміш 2-х видів, то зазвичай вказують скільки відсотків припадає на арабіку і скільки на робусту.
Проте, напис "Арабіка 100%" існував не завжди. Приблизно до середини 20 століття такого напису на пачках кави не було, оскільки арабіка дуже суттєво домінувала у споживанні. Коли ж робуста почала все частіше з'являтись на ринку, то виникла потреба їх відокремлювати. Раніше обсмажувачі додавали до сумішей робусту і не вказували цього на упаковці, тож ті хто цього не робили, хотіли виділятись і запровадили таке маркування на упаковках. Але напис "100% арабіка" не означає, що кава є саме якісною. Це просто констатація факту, що там арабіка, а не, робуста, чи ліберіка. І наявність лише цього напису знову таки нічого не каже про смак, аромат, чи ступінь обсмаження, чи країну походження.
Тож, саме тому, що всі написи на комерційних упаковках кави нічого не кажуть про те, що знаходиться в середині, тому насправді важко щось радити і оцінювати.
Моя рекомендація – не очікувати від комерційної кави якихось особливих смаків, чи унікальних ароматів. І не сподіватися на те, що ця кава буде дійсно якісною. Вцілому, кавовий світ дуже різноманітний, дуже яскравий і якщо вживати спешалті каву, то згодом з'являються певні очікування щодо смаку, але для того, щоб це з'явилось треба куштувати різну каву. Різну – різні країни та регіони походження, різні ботанічні різновиди, різні методи обробки. Їх не обов'язково всі знати досконало на пам'ять, але упаковка спешалті кави стане для вас саме тією інструкцією, яка допоможе справити перше враження і без спеціаліста змогти відповісти на запитання "яка кава в середині?"
Тож, саме тому, що всі написи на комерційних упаковках кави нічого не кажуть про те, що знаходиться в середині, тому насправді важко щось радити і оцінювати.
Моя рекомендація – не очікувати від комерційної кави якихось особливих смаків, чи унікальних ароматів. І не сподіватися на те, що ця кава буде дійсно якісною. Вцілому, кавовий світ дуже різноманітний, дуже яскравий і якщо вживати спешалті каву, то згодом з'являються певні очікування щодо смаку, але для того, щоб це з'явилось треба куштувати різну каву. Різну – різні країни та регіони походження, різні ботанічні різновиди, різні методи обробки. Їх не обов'язково всі знати досконало на пам'ять, але упаковка спешалті кави стане для вас саме тією інструкцією, яка допоможе справити перше враження і без спеціаліста змогти відповісти на запитання "яка кава в середині?"