Cup of Excellence – найпрестижніший конкурс та аукціон високоякісної кави. Рівень перевірки, який проходить кава в конкурсі Cup of Excellence, не має собі рівних в індустрії спешалті кави. Щороку на розгляд подаються тисячі сортів кави, а кава, що набирає найбільшу кількість балів, продається на глобальних онлайн-аукціонах за найвищими цінами, причому переважна більшість доходів від аукціону йде фермерам.

cup-of-excellence.jpg


Кожному зразку, який бере участь у конкурсі, присвоюється номер, відомий лише аудитору. Крім того, кожна партія документується протягом усього процесу, щоб можна було відстежити виграшну каву до ферми та точної мікропартії.

Дуже важливим є те, що участь в конкурсі є абсолютно безкоштовною та відкритою для всіх фермерів. Це дає змогу фермерам експериментувати з новими методами обробок, або дати змогу протестувати експериментальні різновиди.

Як все починалося?
Конкурс був започаткований у 1999 році в Бразилії. Це був проект, який мав на меті допомогти фермерам одержати більше грошей за високоякісну каву.

Першими суддями конкурсу були: Марсело Віейра (є футболіст з таким же ім'ям, але це не він) – Президент бразильського сільськогосподарського товариства, Голова бразильської асоціації спешалті кави та Голова Союзу цукрової промисловості Бразилії; Сільвіо Лейте – консультант з якості кави та головний суддя CoE (Cup of excellence); С'юзі Спіндлер – співзасновниця Alliance for Coffee Excellence.

2000-first-coe-1.jpg


В одному з інтерв'ю, С'юзі Спіндлер згадує, що станом на 1997 рік ніякого особливого контролю за кавою не було. Тобто ті фермери, які докладали зусиль під час вирощування, здавали свою каву на таких же умовах, як і ті, які збирали нестиглі плоди, або безконтрольно використовували хімічні добрива та т.і.

Тож, група торгівельних організацій дуже хотіла досягти прозорості кавового шляху в деяких кавових країнах (Болівії, Уганді, Ефіопії, Папуа Новій Гвінеї та Бразилії). Ідея полягала в тому, щоб отримати для виробників більше грошей і сприяти виробництву кави кращої якості, і, у свою чергу, зменшити економічну вразливість цих країн, які вирощують каву.

Проблема конкурсу полягала також і в тому, що спочатку не було зрозуміло, як фермер, кава якого перемогла, може використали для себе цей сертифікат? Він не мав ніякої юридичної сили і тому не був документом ані для банку, ані для інших організацій, кошти яких можна було б залучити на розвиток ферми.

Нагадуємо, що це був 1999 рік, тоді тільки-но почав працювати e-Bay. І організатори конкурсу вирішили ризикнути та побудувати власний аукціонний майданчик онлайн. Серед всіх зразків кави методом сліпої дегустації було обрано десятку кращих і їх треба було продати на аукціоні тим, хто запропонує найвищу ціну.

На тому аукціоні кава яка перемогла, продавалась за 2 долари 60 центів за фунт і це було вдвічі дорожче, ніж фунт кави, яка продавалась на біржі!​

COFFEE-2019-Brazil-Cupping.jpg


Той перший аукціон почав змінювати уявлення про те, звідки можна одержати спешалті каву. Конкурс дав змогу зрозуміти, що каву можна придбати не лише на біржі, а безпосередньо на фермі. Тож за сприяння Бразильської асоціації спешалті кави було проведено ще один аукціон, цього разу під назвою Best of Brazil.

С'юзі Спіндлер згадує слова одного з дегустаторів кави, який під час капінгу сказав "В якій ми країні? Бразилія не виробляє такої кави!"

У 2019 році, на 20-річчя конкурсу, було підраховано, що за цей період за допомогою конкурсу CoE вдалося залучити для ферм понад 60 млн доларів!

Зараз для того аби стати членом CoE на 1 рік і замовити для себе зразки кави, достатньо заплатити 350$. Це може зробити будь-хто.

Аукціон працює за принципом зворотного відліку. Трихвилинний годинник стартує після того, як зроблені ставки на всі лоти. Годинник скидається щоразу, коли робиться нова ставка. Це триває до тих пір, поки ставки не припиняться і годинник не досягне нуля.

Покупці одержують не тільки свої лоти, але і повний інформаційний супровід про цю каву, а також фото та відео безпосередньо з ферми.​
coffee_cupping.jpg


До CoE щороку долучаються нові країни-учасниці і зараз цих країн 17. Більшість лотів, які досягають фінальних раундів, продаються щонайменше за 10 доларів за фунт, тоді як кращі сорти кави часто досягають 100 доларів за фунт і більше. У 2022 році в рамках Ethiopia Cup of Excellence каву Sidama продавали за приголомшливі 400,5 доларів США за фунт – найвищу ціну за всю історію.

Цікавий факт, що станом на 2019 рік 39% покупців кави з аукціону CoE – це були покупці з азійських країн (Корея, Китай, Гонконг та Японія). Зараз же цей показник збільшився до 80-90%! Тоді як в північній Америці та Європі попит на каву преміум класу знижується.​

photo_2022-07-10_14-47-35.jpg


Після успіху аукціону CoE, окремі країни та ферми теж стали проводити власні аукціони. Так, наприклад, Асоціація спешалті кави Панами провела аукціон Best of Panama і у липні 2019 року два мішки Elida Estate Natural Geisha були продані за рекордні 1029 доларів США за фунт.

Але цей конкурс зазнає в критику, Стівен Герст є засновником Mercanta, а також колишній член правління та суддя CoE. "CoE актуальний у галузі, але не для споживача", — каже він. "Це означає, що для того, щоб одержати високі ціни на аукціонах CoE, покупцям і обсмажувачам потрібно серйозно ризикувати".

Але багаторічна традиція та простота та прозорість конкурсу можуть бути тами самими підвалинами, щоб конкурс залишався на плаву. "CoE – це не просто фінансова вигода, це також гордість і знання про те, що ви робите своїх клієнтів щасливими!" – Бенджамін Пас, переможець CoE 2021 в Гондурасі.​

Джерела:




ellence/